آیت‌الله یوسف صانعی و استفتا در باب زنان


به گزارش ایسنا، http://notes.nematahmadi.com آدرسی است که می‌توانید مجموعه یادداشت‌های نعمت احمدی را در آن مطالعه کنید،وی تحت‌عنوان «نگاهی به نظریات فقهی حضرت آیت‌الله یوسف صانعی در مورد زنان» می‌نویسد:
در پی چاپ مقاله «لزوم تشکیل مجمع حقوقدانان و مجتهدین برای اصلاح قانون مجازات اسلامی» در شماره 12مجله «حافظ»،در صدد برآمدم استفتائاتی از حضرات علمای عظام داشته باشم و تاکنون،چند تن از آیات عظام پاسخ‌های مفصل و قابل توجهی داده‌اند.
اما پاسخ حضرت آیت‌الله‌العظمی یوسف صانعی که مدتها مصادر مهم قضایی داشتند در نوع خود جالب توجه است که علاوه بر فکس متن استفتائیه، اصل پاسخ و به ضمیمه آن ـ با گزینش دفتر معظم له ـ 39 استفتاء از مجموعه استتفائات آن بزرگوار را برای نویسنده مقاله ارسال نموده‌اند. ایشان در هریک از این استفتائات با دیدی جدید به مسائل روز نگاه کرده‌اند. ضمن تشکر از این نظم و ترتیب، در مقاله حاضر، به نمونه‌ای از این استفتائیه‌ها می‌پردازم که حاصل اجتهاد حضرت آیت‌الله صانعی است. به علت مفصل بودن نظریات در مقاله حاضر نظریات فقهی ایشان در مسائل زنان جامعه را بررسی می‌کنم؛
1- عدم شرطیت مرد بودن در مرجعیت دینی ( مجمع، جلد دوم، س 6 )
2- عدم شرطیت مرد بودن در کلیه مناصب حکومتی (مجمع، جلد سوم، س6)
3- عدم شرطیت مرد بودن در قضاوت (مجمع، جلد دوم، س6- مجمع، جلد اول، س1781- مجمع، س 1717)
4- تساوی زن و مرد در قصاص نفس و اطراف و تساوی دیه زن و مرد در دیه نفس و اطراف (مجمع، جلد اول، س 1844و 1842- مجمع، جلد دوم، س 1717)
5- طلاق در دست مرد است لکن اگر زن مهریه خود را ببخشد و تقاضای طلاق نماید بر مرد واجب است او را طلاق دهد.
6- ازدواج موقت مختص به شرایط خاص می باشد و نه به عنوان عدل ازدواج دائم
7- رفع حرمت سقط جنین قبل از چهارماهگی به واسطه حرج و مشقت غیرقابل تحمل مانند بیماری جنین (پزشکی، س206)
علاوه بر نظریات ذکر شده در بالا، نظریات دیگر از آیت‌الله صانعی ـ همانند سن بلوغ دختران که با نبود سایر شرایط 13 سال قمری است یا جواز تلقیح مصنوعی در خارج از رحم و انتقال آن به رحم، که در نوع خود از نظریات قابل توجه است، یا ارث بردن زن از تمام اموال شوهر، در صورت نبودن وارث دیگر، یا ارث بردن زن از همه اموال شوهر از عین منقولات و از قیمت غیرمنقول ـ نشانگر درایت و تیزبینی و شگرف‌ نگری ایشان است. از نظریات دیگری ـ مانند عدم حرمت خروج زن از منزل بدون اجازه شوهر، در مواردی که خلاف شئون مرد یا خلاف حق استمتاع مرد نباشد، و عدم حرمت روشهای جلوگیری (کنترل جمعیت) و عدم حرمت روشهای جلوگیری که منجر به عقیمی دائم گردد برای کسانی که چندین فرزند دارند ـ می‌گذرم.
اینها نظریاتی هستند که راز پویایی فقه شیعه و ماندگاری اجتهاد را در جهان پرمسئله امروز اثبات می‌کند.

استفتائات

استفتائات آیت الله سیستانى http://www.al-shia.com/html/far/ola/ans.php
پاسخ استفتائات مطابق با فتاوى آیت الله سید على سیستانى در زمینه های مختلف فقهی که بر اساس حروف الفبا مرتب شده اند؛ از جمله ازدواج، اینترنت، بورس، خمس، و ... .
  استفتا از آیت الله سید محمد حسینى شاهرودى http://shahroudi.net/5etegad/estefta.htm
استفتائات در ابواب مختلف فقه مانند نماز، زکات، شراکت، خمس، هبه و هدیه، مکاسب محرمّه، اموال پیداشده، غصب و ... .
  استفتا از آیت الله صافی گلپایگانی http://www.saafi.net/farsi/fegh_questions/index.htm
دربردارنده پاسخ های معظم له به صدها استفتا پیرامون مسایل مختلف فقهی مانند: تبعیض در تقلید، نماز قضاى پدر و مادر، رؤیت هلال ثبوت ماه، سال خمس و سال سرمایه، استفاده از آلات لهو در مجلس جشن عروسى و ... .
  استفتائات قضایی از آیت الله صانعی http://www.saanei.org/fa/page.php?pg=books-view&id=51
این مجموعه نزدیک به دو هزار استفتاء را در بر مى گیرد که شامل سه بخش کلیات قضا، جزائیات و امور حقوقى مى شود، که جلد اوّل شامل استفتاهاى قضایى و جزایى مى باشد.
  استفتائات آیت الله تبریزى http://www.al-shia.com/html/far/books/fegh/estefta_tabrizi/fehrest.htm
استفتائات در ابواب مختلف فقه مانند نماز، اعتکاف، زکات، زکات فطره، خمس، کسب هاى حرام، موسیقى، غنا، رقص، کف زدن و .... .
  استفتائات آیت الله یوسف صانعى http://www.al-shia.com/html/far/books/fegh/estefta_sanei/fehrest.htm
استفتائات در ابواب مختلف فقه از جمله احکام وسواس، احکام مسافر، احکام خمس، صدقات حرام و ... .
  پرسشها و پاسخهای فقهی آیت الله تبریزی http://hozeh.tebyan.net/html/libfar/1213/index.htm#searchfirst
دربردارنده پاسخ های معظم له به صدها استفتاء پیرامون مسایل مختلف فقهی مانند: نماز مسافر، خوردن و آشامیدن، ازدواج ، معاملات، عزادارى، مسائل پزشکى، مجسمه سازی، نقاشى و ... .
  پرسشها و پاسخهای فقهی آیت الله سیستانی http://hozeh.tebyan.net/qa/html/qa/sistani/index.html
دربردارنده پاسخ های معظم له به صدها استفتاء پیرامون مسایل مختلف فقهی مانند: نماز مسافر، خوردن و آشامیدن، ازدواج ، معاملات، ماهواره ، پیشگیری از حاملگی،حکومت اسلامی و ... .
  پرسشها و پاسخهای فقهی آیت الله فاضل لنکرانی http://hozeh.tebyan.net/qa/html/qa/lankarani/1.html
شامل ده ها پاسخ به استفتائات در زمینه های مختلف فقهی.
  احکام مربوط به مجالس مولودی اهل بیت(علیهم السلام) http://www.heyat.ir/ahkam/5.htm
شامل سوالاتی در مسایل مختلف مولودی و جواب از مراجع مختلف.
  استفتائات آیت الله جوادی آملی http://www.esra.ir/pnlesteftacategorytitlelist.asp
استفتائات در ابواب مختلف فقه مانند نماز، زکات، خمس، احکام تشریح و پیوند، احکام اموال پیداشده، احکام بانک و .... .
  استفتائات آیت الله خامنه اى در پایگاه بلاغ http://www.balagh.net/persian/feqh/q_and_a/ajvebah/index.htm
استفتائات در ابواب مختلف فقه مانند: امر به معروف و نهى از منکر ،پناهندگى سیاسى، تجسس،بانکها،بیمه، قوانین و مقررات دولتى،تجارت و کارکردن در دولت ظالم و .... .
  استفتائات آیت الله خامنه ای در پایگاه طوبا http://www.tooba-ir.com/ahkam/estef/fehrest.htm
دربردارنده پاسخ های معظم له به صدها استفتاء پیرامون مسایل مختلف فقهی مانند: جوائز تشویقى، انجام کار غیر ادارى در ساعت ادارى، مضاربه، مفاسد اجتماعى،بازى با ورق پاسور و... .
  استفتائات آیت الله خامنه ای http://hozeh.tebyan.net/qa/html/qa/rahbary/index.htm
استفتائات در ابواب مختلف فقه مانند نماز، خمس و زکات، خرید و فروش، گناهان و .... .
  استفتائات آیت الله صانعی http://www.saanei.org/fa/page.php?pg=istifta
دربردارنده پاسخ های معظم له به صدها استفتاء پیرامون مسایل مختلف فقهی بر اساس فهرست الفبایی.
  استفتائات آیت الله مکارم در پایگاه بلاغ http://www.balagh.net/persian/feqh/q_and_a/02.htm
شامل ده ها پاسخ به استفتائات در زمینه های مختلف فقهی.
  استفتائات آیت الله مکارم شیرازی http://www.makaremshirazi.org/estefta/forumdisplay.php?s=751dbc7785f3f775e1864259e8a0f8f0&forumid=1
شامل سوالهای شرعی و پاسخ آنها در مسایل مختلف از جمله اجتهاد و تقلید ، خمس و زکات ، معاملات ، حج ، ازدواج و طلاق و ....... با امکان جستجو در استفتاء های موجود .
  استفتائات پزشکی آیت الله صانعی http://www.saanei.org/fa/page.php?pg=books-view&id=36
مجموعه ای در دو بخش «مسائل پزشکان» و «مسائل بیماران» از استفتائاتى که در محضر حضرت آیت الله یوسف صانعى مطرح شده است.
  استفتائات جدید حج از آیت الله خامنه ای http://www.wilayah.ir/pr/estefta/newestefta/new1.php
شامل سوال و جواب هائی در مورد مسائل جدید حج مانند استطاعت ، نیابت ، احرام و .......
  استفتائات حج مقام معظم رهبری http://www.labbaik.ir/html/ahkam/steftaat.htm
  استفتائات فقهی در پایگاه آیت الله سیستانی http://www.sistani.org/html/far/menu/4/
شامل پاسخ های معظم له به صدها استفتاء پیرامون مسایل مختلف فقهی بر اساس حروف الفبا.
  استفتائات متفرقه از آیت الله خامنه ای http://www.wilayah.ir/pr/estefta/newestefta/p1.php
پرسش و پاسخ هائی در موضوع های مختلف و پراکنده از جمله تکلیف مقلّدین مقام معظم رهبرى (دام ظله) ، حکم گوشت تذکیه نشده و ذبیحه فرق اسلامى ، ظهور و چاپ عکس نامحرم ، پس انداز براى فرزندان و خمس آن ، و ......
  استفتائات مراجع در مورد ازدواج موقت http://www.balagh.net/persian/feqh/q_and_a/14.htm#04#04
شامل پرسش و پاسخ هایی در مورد ازذواج موقت از حضرات آیات لنکرانى، سیستانى و تبریزى.
  استفتائات مراجع در مورد رایانه http://www.balagh.net/persian/feqh/q_and_a/13.htm#03#03
در بردارنده پرسش و پاسخ هایی در مورد رایانه و رایت سی دی از حضرات آیات لنکرانى و سیستانى.
  استفتائات مراجع در مورد قرآن http://www.balagh.net/persian/feqh/q_and_a/03.htm
دربردارنده استفتائات قرآنى از حضرت امام خمینى، آیت الله خامنه اى، آیت الله اراکى، آیت الله گلپایگانى، آیت الله خویى، آیت الله فاضل لنکرانى و آیت الله تبریزى.
  پرسش و پاسخ های متداول از آیت الله خامنه ای http://www.wilayah.ir/pr/estefta/topquestions.php
پرسش و پاسخ های رایج و مبتلا به از ابواب مختلف فقه از جمله تقلید ـ ولایت فقیه، طهارت و نجاست ، نماز مسافر ، روزه ، خمس ، ازدواج ، عزادارى و .......
  پرسشها و پاسخهای فقهی آیت الله بهجت http://hozeh.tebyan.net/qa/html/qa/sayerolama/bahjat.html
شامل پاسخ به تعدادی استفتاء در زمینه های مختلف فقهی.
  پرسشها و پاسخهای فقهی آیت الله حسینی شاهرودی http://hozeh.tebyan.net/qa/html/qa/shahrodi/index.htm
شامل پاسخ های معظم له به صدها استفتاء پیرامون مسایل مختلف فقهی مانند: اعتقادات، خوردن و آشامیدن، ازدواج ، طلاق ، معاملات،حج، غنا و موسیقى، احکام مستحدثه و ... .
  پرسشها و پاسخهای فقهی آیت الله مکارم شیرازی http://hozeh.tebyan.net/qa/html/qa/sayerolama/makarem.html
شامل ده ها پاسخ به استفتائات در زمینه های مختلف فقهی.
  ترجمه فارسی استفتائات مقام معظم رهبری http://www.aviny.com/ahkam/estefta1/index.aspx
دربردارنده پاسخ های معظم له به صدها استفتاء پیرامون مسایل مختلف فقهی مانند:رؤیت هلال، نحوه محاسبه خمس،شرایط وجوب امر به معروف و نهى از منکر،شرایط وجوب و صحت روزه و ... .
  جدیدترین استفتائات از محضر مقام معظم رهبری http://www.m-narjes.org/maaref/ahkam/porsesh/p_ahkam.htm
دربردارنده پاسخ های معظم له به صدها استفتاء پیرامون مسایل مختلف فقهی مانند: استفاده از وام بانکى، احضار روح ، استخاره، امر به معروف و نهى از منکر، کراوات، کمک به متکدیان، کشتن حشرات و حیوانات و... .
  روضه خوانی و وظیفه مداحان http://www.heyat.ir/ahkam/6.htm
شامل سوالاتی در مسایل مختلف مانند: شروط روضه خوانی، راه صحیح پول گرفتن مداحان، روضه فاش خواندن و... و جواب از مراجع مختلف.
  سینه زنی http://www.heyat.ir/ahkam/3.htm
شامل سوالاتی در مسایل مختلف مانند: تعریف ضرر معتدبه، سینه زدن با بدن عریان، بالا و پایین پریدن در سینه زدن و... و جواب از مراجع مختلف.
  مجمع المسائل آیت الله صانعی(جلد 1) http://www.saanei.org/fa/page.php?pg=books-view&id=25
مجموعه استفتائاتى از آیت الله یوسف صانعى که از طرف قشرهاى مختلف صورت گرفته و به ترتیب «توضیح المسائل» تدوین گردیده است.
  مجمع المسائل آیت الله صانعی(جلد 2) http://www.saanei.org/fa/page.php?pg=books-view&id=34
مجموعه استفتائاتى از آیت الله یوسف صانعى که از طرف قشرهاى مختلف صورت گرفته و به ترتیب «توضیح المسائل» تدوین گردیده است.
  هزار و یک مسئله فقهی آیت الله نوری همدانی(جلد اول) http://noorihamedani.com/engine.asp?id=100
مجموعه استفتائات در ابواب مختلف فقه مانند احکام طهارت و نجاست، زکات، خمس، کسب هاى حرام، مسائل پزشکی، احکام محرمیت و .... .
  هزار و یک مسئله فقهی آیت الله نوری همدانی(جلد دوم) http://noorihamedani.com/engine.asp?id=117
مجموعه استفتائات در ابواب مختلف فقه مانند تقلید، احکام طهارت، اعتکاف،مسجد، زکات، جماعت ،معاملات، خمس و .... .

سوالات قرآنی و دینی


    ایـن سـایـت در سـوئـد است و بـمـنـظـور شـنـاخـت قـرآن تـأسـیس شـده است. مـن صـالـح غـلامـی هـسـتـم و بـه پـرسـشـهـای شـمـا در زمـیـنـه مـعـانـی واژه هـای قـرآن، آیـات آن، ابـهـامـات آن، و نـظـرات آن پـیـرامـون مـسـائـل گـونـاگـون پـاسـخ مـیـدهـم.

مـا هـمـه ایـمـیـلـهـا را مـی خـوانـیـم و بـه آنـهـا اهـمـیـت مـی دهـیـم. پـرسـشـهـائـی کـه نـیـاز بـه بـررسـی نـدارنـد در مـدت کـوتـاهی پـاسـخ داده مـی شـونـد، پـرسـشـهـائی کـه بـررسـی دارنـد مـدتـی طـول مـی کـشد تـا پـاسـخ داده شـونـد. پـرسـشـهـائـی کـه تـکـراری بـاشـنـد یـا مـضـمـون آنـهـا بـنـوعـی در پـرسـشـهـای فـعـلـی در سـایـت بـاشـد و پـرسـشـهـائـی کـه خـیـلـی از کـار قـرآن شـنـاسـی دور بـاشـنـد پـاسـخ داده نـمـی شونـد. و مـا بـه بـررسـی نـوشـتـه هـا و نـقـطـه نـظـرات مـذهـبـی دیـگـران نـیـز نـمـی پـردازیـم. و نـوشـتـه هـائـی کـه عـلـیـه قـرآن نـوشـتـه شـده انـد نـیـز اگـر در آنـهـا ایـراد ادبـی یـا ریـاضی یـا عـلـمـی یـا مـنـطـقـی یـا تـاریـخـی و غـیـره بـه قـرآن گـرفـتـه شـده بـاشـد مـا فـقـط بـه بـررسـی آن ایـرادهـا مـی پـردازیـم (بـه شـکـلـی کـه فـعـلاً در سـایـت هـسـت). بـنـابـر ایـن اگـر کـسـی پـاسـخـی بـرای پـرسـش خـود یـا بـرای مـطـلـبـی کـه فـرسـتـاده دریـافـت نـمـی کـنـد نـیـاز نـیـسـت آن را پـیـگـیـری کـنـد.

اسـتـفـاده نـمـودن از مـطـالـب ایـن سـایـت آزاد است و نـیـاز بـه اطـلاع دادن بـه مـا نـدارد.

از هـمـه خـانـمـهـا و آقـایـان  گـرامـی و ارجـمـنـدی کـه بـا مـا تـمـاس مـی گـیـرنـد و نـظـر خـود در مـورد سـایـت یـا ایـرادات سـایـت را بـرای مـا مـی نـویـسـنـد،  یـا پـرسـش خـود را مـطـرح مـی کـنـنـد سـپـاسـگـذاریـم.

ایـمـیـل      quranology@hotmail.com    از مـیـلـهـای فـارسـی نـنـویـسـیـد، از مـیـلـهـای دیـگـر نـیـز بـه زبـان فـارسـی نـنـویـسـیـد، (بـا حـروف لاتـیـن بـنـویـسـیـد) ـــ بـیـش از چـنـد خـط نـنـویـسـیـد ـــ فـایـل ضـمـیـمـه نـکـنـیـد.

 1 تـا 100
 101 تـا 200
  201 تـا 300 


بــررسـی نـوشـتـه هـای مـخـالـف قـرآن

مجموعه پرسش و پاسخ ها

جدیدترین استفتائات از مقام معظم رهبری
پاسخ به سوالات اعتقادی به فارسی

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a4_012.htm#link1

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a4_012.htm#link167

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a2_012.htm#link387

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a2_023.htm#link387

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a2_022.htm

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a2_012.htm#link389

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a2_012.htm

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a2_023.htm#link320

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a4_013.htm#link190

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a1_025.htm

 http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a2_023.htm#link399

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a4_013.htm#link193

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a2_030.htm#link505

http://www.ahl-ul-bayt.org/newlib/motefaregeh/Bank/q&a4_007.htm#link93

پاسخ به سوالات موضوعی دینی ( همه جانبه ) به فارسی

http://www.al-shia.com/html/far/main/index.htm?ola&6

http://www.qomicis.com/farsi/shobehat/shobehat.aspx

http://www.hojjat.net/pasokh01.htm#01

پاسخ به شبهات پیرامون عقاید و مذهب تشیّع

http://www.valiasr-aj.com/lib/javab/javab.htm

پاسخ به سوالات اعتقادی موضوعی به عربی

http://www.aqaed.com/ejabe/index.html

http://www.rafed.net/research/index.html

http://www.islam4u.com/almojib/4/4.htm

http://www.islam4u.com/almojib/1/1.htm

http://www.islam4u.com/almojib/10/10.htm

http://www.islam4u.com/almojib/11/11.htm

http://www.islam4u.com/almojib/13/13.htm

مناظرات ما و یک مسیحی

http://monazerat.blogfa.com /

شبهاتی  از اهل تسنن

http://shobheh-sonnat.blogfa.com / 

جواب به شبهات در مورد زنان

http://shobheh-zanan.blogfa.com /

جواب به شبهات قرآنی

http://shobheh-qoran.blogfa.com /

http://saeed623.persianblog.com /

جواب به چند شبهه در باره مجازاتهای اخروی

http://www.iec-md.org/IECF/shobheh_mojazat_okhravi_nikzad.html

از قرآن بپرس

پرسش و پاسخ های استاد مطهری

جلسه پرسش و پاسخ با استاد شهید مطهری 1      

جلسه پرسش و پاسخ با استاد شهید مطهری 2

جلسه پرسش و پاسخ با استاد شهید مطهری 3

جلسه پرسش و پاسخ با استاد شهید مطهری 4

 جلسه پرسش و پاسخ با استاد شهید مطهری 5

جلسه پرسش و پاسخ با استاد شهید مطهری 6

http://www.motahari.org/archive/film.htm 
استاد مطهری اولا پرسش ها، ابهام ها و تردیدهای جامعه را به درستی و خوبی شناسایی و ارزیابی کرد و دوم آنکه در تلاشی ژرف و با کوششی پویا و بی توقف، پاسخ های علمی و جامعی برای آن پرسش ها تولید و عرضه نمود. این اقدام گسترده دامن آنچنان با برکت و معنویت بود که هم اینک و پس از گذشت بیست وچهار سال از عروج آن مرد فرزانه هنوز نسل جوان ما بخش عمده ای از گمشده ها و خواسته های خود را در آثار وی درمی یابد و عطش خود را با زلال معرفت و برکات جاری آثار مطهری برطرف می سازد. مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: یکی از نقاط مثبت آثار و خط فکری شهید مطهری آن است که موضوع های موردنیاز جامعه را می شناخت و آنگاه به خوبی عمق مسئله را موشکافی می کرد. سخنرانی های ایشان مملو از دهها عنوان و موضوعی است که همه جزء موضوع های فکری مورد احتیاج عمیق جامعه ما و منشأ برکت و نکات بسیار ارزشمندی است.
سوالاتی از استاد مطهری

پرسش ها و پاسخ های سایت شیعه سرچ


پرسش ها و پاسخ های سایت شیعه سرچ

قرآن  
حدیث شریف  
عقائد  
فقه  
پرسشهای حقوقی  
اخلاق  
تاریخ  
اجتماعی  
ادبیات  
متفرقه  
جدیدها
 1. استفتاءات - (31 شهریور 1384)
 2.
پرسش و پاسخ (کتاب و یا نسخه‌هاى خطى اسلامى) - (31 شهریور 1384)
 3.
آرای مراجع عظام در مورد رؤیت هلال - (31 شهریور 1384)
 4.
پرسش و پاسخ - (31 شهریور 1384)
 5.
پرسش و پاسخ - (31 شهریور 1384)
 6.
پرسش و پاسخ - (31 شهریور 1384)
 7.
پرسشهای متداول - (31 شهریور 1384)
 8.
تاریخ - (31 شهریور 1384)
 9.
پاسخ به شبهات - (31 شهریور 1384)
 10.
استفتاء مسائل شرعی - (31 شهریور 1384)
       بیشتر..  (
هفته گذشتهدو هفته گذشته30 روز گذشته)
برترین ها
 1. ارسال نامه - (207 بازدیدشده)
 2.
پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدى (عج) - (51 بازدیدشده)
 3.
احکام بانوان - (37 بازدیدشده)
 4.
پاسخگوئی به سئوالات ادبی - (25 بازدیدشده)
 5.
اشکالی به قرآن و پاسخ به آن - (23 بازدیدشده)
 6.
احکام بانوان - (23 بازدیدشده)
 7.
استفتائات قرآنی بانوان - (10 بازدیدشده)
 8.
استفتائات درباره ی مرگ مغزى - (8 بازدیدشده)
 9.
پرسشهای متداول - (8 بازدیدشده)



نظری بر گستره و زمینه های پرسش ها

·         علی علیه السلام و پاسخ به شبهات درباره ایشان

·         سوالات اسلام ؛ دمکراسی ؛ دین شمشیر؛ برده داری ؛ آزادی ؛ حقوق زن ؛‌ اعدام مرتد ؛ تقلید

·         پاسخ های آیت الله حجت

·         پاسخ به شبهات توسط کانون فرهنگی رهپویان وصال

·         سوالات مردم بسیار متنوع است

·         جوان ما باید بداند کجا و چه کسی در مورد شبهات دینی حرف می‌زند

·         بانک های پرسش و پاسخ دینی ساماندهی می شود

·         واحد پاسخ به پرسشهاى قرآنى مرکز فرهنگ و معارف قرآن

·         دوره های آموزشهای کاربردی شیعه شناسی و پاسخ به شبهات مجمع جهانی اهل بیت (ع)

·         پاسخ گویی تلفنی به شبهات دینی

  • پس از اجرای مرحله آزمایشی پاسخ گویی تلفنی به شبهات دینی توسط معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، سامانه پاسخ گویی تلفنی به شبهات دینی رسما آغاز به کار کرد .
  • به گزارش خبرگزاری " مهر" به نقل از معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، پس از اجرای موفقیت آمیز مرحله آزمایشی سامانه پاسخ گویی به شبهات دینی ،  تک شماره  تلفن 8896234 که پیش از این برای پاسخ گویی به شبهات دینی در نظر گرفته شده بود به چهار شماره تلفن 4-8912121 تغییر و توسعه یافته است .
    بر اساس این گزارش، افرادی که در رابطه با مسائل اعتقادی و شبهات دینی سوالاتی دارند می توانند با چهار شماره یاد شده به این سامانه مرتبط شده ، سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ  پرسشهای خود را  حداکثر پس از 48 ساعت دریافت نمایند

    سوال و جواب از مصطلحات فقهی آیت الله سیستانی  

نظر رهبر انقلاب درباره پرسشگری و پاسخ گویی فرهنگی

          نظر رهبر انقلاب درباره پرسشگری و پاسخ گویی فرهنگی
برای علاج بیماری ها و هتاکی ها و مهار هرج و مرج فرهنگی نیز بهترین راه , همین است که آزادی بیان در چارچوب قانون و تولید نظریه در چارچوب اسلام , حمایت و نهادینه شود. بنظر می رسد که هر سه روش پیشنهادی شما یعنی تشکیل 1 ) « کرسی های نظریه پردازی » 2 ) « کرسی های پاسخ به سوالات و شبهات » و 3 ) « کرسی های نقد و مناظره » , روشهائی عملی و معقول باشند و خوبست که حمایت و مدیریت شوند بنحوی که هرچه بیشتر , مجال علم , گسترش یافته و فضا بر دکانداران و فریبکاران و راهزنان راه علم و دین , تنگ تر شود.. .....


.....از شورای محترم مدیریت حوزه علمیه قم می خواهم تا با اطلاع و مساعدت « مراجع بزرگوار و محترم » و با همکاری و مشارکت « اساتید و محققین برجسته حوزه » , برای بالندگی بیشتر فقه و اصول و فلسفه و کلام و تفسیر و سایر موضوعات تحقیق و تالیف دینی , و نیز فعال کردن « نهضت پاسخ به سوالات نظری و عملی جامعه » , تدارک چنین فرصتی را ببینند
.

       ****************

 

دینداری و پرسشگری

 طی سالیان اخیر اقبال روز افزون به مذهب ، باعث پدید آمدن سؤالات زیادی در حوزه های مختلف علوم گشته است . علم روانشناسی نیز جدا از این تاثیرات نببوده و سعی کرده است در ارتباط باگرایشات نوین به مذهب ، پاسخهای مناسبی را ارائه بدهد گرچه هنوز این پاسخها با توجه به محقین روانشناس درباره رابطه مذهب با انسان است ، به موارد و جنبه های گوناگون معطوف می گردد.

اینکه تصور افراد از خدا چگونه است ؟ کودکان و بزرگسالان از خداوند چه تصویری دارند و این تصور در زندگی آنان چه نقش و اهمیتی را دارا است ؟ ارتباط بین مسایل و موضوعات مختلف انسان با مذهب به چه صورت است ؟ ایمان مذهبی در تکوین شخصیت انسانی چگونه عمل می کند ؟ افراد مذهبی چه تفاوتهایی با افراد غیر مذهبی در کردار و رفتار فردی و اجتماعی دارند ؟ و هزاران سؤال جدید که روانشناسان باآن روبرو هستند و خواهان پاسخگویی به این سؤالات می باشند . 
       
                             پرسشگری در آیینه احادیث

پرسیدن 1 ((دانش جویى )).

کلید دانش .

خوب پرسیدن .

خود دارى از پرسش بیجا.

از من بپرسید پیش از آن که مرا از دست دهید.

پاسخ پرسشهایى که نمى دانى (1).

پاسخ پرسشهایى که نمى دانى (2).

 

                دینداری و پرسشگری

  1. پرسشهایی در باب دینداری و پرسشگری‌
  2. اقسام پرسش‌
  3. قرآن و پرسشگری‌
  4. پرسشهای ناشایست‌
  5. پرسشگری و بت‌شکنی‌
  6. شخصیتهای مافوق سؤال‌
  7. امام علی‌(ع‌) و پرسشگری‌
  8. دینداری و پرسشگری‌

پرسشهای سنتی رایج ۲

 

سئوال : هدف از آفرینش انسان کدام است ؟

 

 

سئوال : هدف از آفرینش انسان چیست ؟

 

 

سئوال : اگـر نـیـروى خلقت ( خالق بودن ) جزء ذات خداوند است پس چرا خلقت ابتداء دارد ؟
واگر جزء ذات نیست خداوند چگونه آن را کسب کرد ؟

 

 

سئوال : هـدف از حیات چیست ؟

 

 

سئوال : آیا براى جهان هدف و علت غائى مى توان قائل شد ؟

 

 

سئوال : آیـا مـیـان ایـن آیـه که غرض از خلقت را عبادت معرفى کرده است و ما خلقت الجن والانس الا لـیعبدون ( ذاریات / 56 ) و میان آیه که غرض خلقت را اختلاف معرفى کرده است منافاتى وجود ندارد ؟
و لا یزالون مختلفین الا من رحم ربک و لذلک خلقهم ( هود / 119 ) .

 

 

سئوال : اگر انسان هلوع و جزوع است پس خلقت الهى کامل و نیک نیست .
در حالیکه خداوندمى فرماید الذى احسن کل شى خلقه ( سجده / 7 ) .

 

 

سئوال : فـلاسـفـه الـهـى و پـیروان ادیان همگى معتقد به وجود یک هدف عالى براى آفرینشند این هدف چیست ؟

 

 

سئوال : اگـر هدف از آفرینش انسان تکامل بوده چرا خداوند از آغاز انسان را در همه ابعاد , کامل نیافرید تا نیازى به پیمودن مراحل تکامل نبوده باشد ؟

 

 

سئوال : آیا جهان در بقاى خود نیازمند به خداست ؟

 

 

سئوال : در فلسفه اصالت وجودى آورده شده است که موجودات هستى ناقص و خداوند هستى کامل است .
ضمنا در احادیث و قرآن آمده است که خداوند بود و همه چیز نبود چگونه ازهیچ چیز هستى ناقص بوجود آمد ؟
منظور از هستى ناقص چیست ؟
واقعیت چیستى این هستى ناقص چیست ؟

 

 

سئوال : در آیـات قرآن آمده : جهان در شش روز آفریده شده در حالى که پیدایش مجموعه جهان در شش روز چیزى است بر خلاف علم زیرا علم مى گوید : میلیاردها سال طول کشید تازمین و آسمان به وضع کنونى درآمد به علاوه قبل از آفرینش زمین و آسمان شب و روزى وجود نداشت که اینها در آن آفریده شود , شب و روز از گردش زمین به دور خود و دربرابر نور آفتاب به وجود مى آید ؟

 

 

سئوال : خـداونـد بـا وجـود قـدرت بـى انتهایى که دارد مى توانست همه آسمانها و زمین را در یک لحظه بیافریند چرا آنها را در دورانهاى طولانى قرار داد ؟

 

 

سئوال : خـداوند در قرآن مى فرماید : ما بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم مگرنه این است که در جـاى دیگر مى خوانیم : و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون که مطابق آن همه جن و انس تـنـهـا براى پرستش خدا و ترقى و تکامل و سعادت آفریده شده اند به علاوه این تعبیر بوى جبر در آفرینش و خلقت مى دهد !

 

 

سئوال : فـلاسـفـه الـهـى و پـیروان ادیان همگى معتقد به وجود یک هدف عالى براى آفرینشند این هدف چیست ؟

 

 

سئوال : اگـر هدف از آفرینش انسان تکامل بوده چرا خداوند از آغاز انسان را در همه ابعاد , کامل نیافرید تا نیازى به پیمودن مراحل تکامل نبوده باشد ؟

 

 

سئوال : هدف خدا از آفرینش جهان و انسان چه بوده است ؟

 

 

سئوال : خدایى که غنى و بى نیاز , نامحدود و نامتناهى است و به چیزى حتى آفریدن موجودى نیازى ندارد , چرا انسان را آفریده و چه نیازى به خلقت او داشت ؟

 

 

سئوال : خـداوند در قرآن مى فرماید : ان ربکم اللّه الذى خلق السموات و الارض فى سته ایام (1) مقصود از شش روز چیست ؟
در آن وقت روز و شبى نبود , بعلاوه , چرا دریک لحظه همه آنها را نیافریده است ؟

 

سئوال : چگونه جهان از عدم به وجود آمده است ؟

 

 

سئوال : خداوند چرا شیطان را آفرید ؟
با اینکه مى دانست سرچشمه وسوسه ها و گمراهیهامى شود ؟

 

 

سئوال : بـعد از آنکه شیطان مرتکب چنان گناه بزرگى شد چرا خداوند تقاضاى او را مبنى برادامه حیات او پذیرفت ؟

 

 

سئوال : مـراد از آیـه لیس على الذین آمنوا و عملوا الصالحات جناح فیما طعموا اذامااتقوا و آمنوا و عملوا الصالحات ثم اتقوا و آمنوا ثم اتقوا و احسنوا و اللّه یحب المحسنین ( مائده / 93 ) , چیست ؟

 

 

سئوال : در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است که : ما تلذذ الناس فى الدنیا والاخره بلذه اکبر لهم من لذه النساء . ( اصـول کـافـى و تفسیر عیاشى ) یعنى هیچ لذتى در دنیا و آخرت از لذت که انسان از زن مى برد بالاتر نیست . در این صورت آیالذات معنوى باز همان ارج و ارزش را دارند ؟

 

 

سئوال : در آیه شریفه ( 223 - بقره ) آمده است که در هنگام و ایام حیض زنان به آنان نزدیک نشوید آیا این مطلب با شان زن و مقام و منزلت او سازگار است . در حـالـیـکـه طـبـیـعـت خـدا داده و خـلـقـت او چنین است که در ایام ماه چند روزى را دچار حیض مى شود ؟

 

 

سئوال : آیـا آیـه تطهیر شامل امامان شیعه (ع ) مى شود ؟
به چه دلیل ؟تعداد اهل بیت پیامبر(ص ) چند نفر هستند ؟

 

 

سئوال : صید نکردن ماهى از دریا براى ساحل نشینان کار خلافى نیست چگونه یهود از این کارنهى شدند ؟

 

 

سئوال : در آیـه 258 بـقـره آمده است که نمرود با حضرت ابراهیم علیه السلام به محاجه پرداخت حضرت ابراهیم فرمود [ ربى الذى یحیى و یمیت ] و نمرود پاسخ داد که [ انا احیى وامیت ] . نـمـرود در ایـن جـا دست به مغالطه زد و معناى احیا و اماته را مجازى فرض کرد در حالیکه مراد حضرت ابراهیم احیا و اماته حقیقى بود . یعنى خلق کردن وپدید آوردن و مى راندن و از بین بردن حقیقى . حـال سـئوال ایـن است که چرا حضرت ابراهیم علیه السلام مغالطه کارى نمرود را فاش نساخت و استدلال دیگرى آورد ؟

 

 

سئوال : اگر حضرت ابراهیم علیه السلام معصوم است و ایمان کامل به خداوند دارد , پس چرامى گوید که مى خواهم قلبم مطمئن شود . آیا عدم اطمینان همان شک نیست ؟

 

 

سئوال : اگر همه انبیاء معصوم بوده اند , چرا حضرت ابراهیم (ع ) و یوسف (ع ) دروغ گفته اند ؟

 

 

سئوال : آیات نشان مى دهند که پدر حضرت ابراهیم علیه السلام بت پرست بوده است . پس چگونه گفته مى شود که همه نیاکان حضرت محمد (ص ) موحد بوده اند ؟

 

 

سئوال : اگـر هـمـه پیامبران , من جمله حضرت ابراهیم علیه السلام معصوم و موحد بوده اند ,چطور ابتدا ایشان ستارگان را پروردگار خود مى داند و سپس متوجه مى شود که آنهاخدا نیستند

 

 

سئوال : در آیـه 76 از سـوره انـعـام آمـده اسـت فلما جن علیه الیل رءا کوکبا قال هذاربى این آیه نشان مـى دهد که حضرت ابراهیم علیه السلام در آن روز که شبش گفت این سیاره یا ستاره پروردگار من است , در میان قوم خود بود پس چرا همان روز ازخورشید شروع نکرد و خورشید را زیر سئوال نبرد ؟

 

 


سئوال : آیـه فـلما جن علیه الیل راى کوکبا 000 متعرض صابئین است و صابئین در شهرحران زندگى مـى کـرده انـد ; و حـضـرت ابـراهـیم علیه السلام مدتى پس از محاجه و شکستن بتها به این شهر مهاجرت کرده اند . در حالیکه قرآن این دو واقعه یعنى محاجه درباره بت ها و رویت ماه را حداکثر در دو روز پى در پى نقل کرده است

 

 

سئوال : آیـا مـقـام نـبوت حضرت ابراهیم با ترسیدن از افراد منافات ندارد ؟
فلما راى ایدیهم لا تصل الیه نکرهم و او حبس منهم خیفه قالوا لا تخف 000 ( هود / 70 ) .

 

 

سئوال : اگر حضرت ابراهیم علیه السلام معصوم بوده اند , پس چرا از خداوند درخواست مى کنندکه گناه او راببخشد و الذى اطمع ان یغفرلى خطیئتى یوم الدین ( شعراء / 82 )

 

 

سئوال : اگر ابراهیم را نتوانیم پیرو آیین موسى (ع ) و مسیح (ع ) معرفى کنیم به طریق اولى نمى توانیم او را مسلمان بدانیم , زیرا او هزاران سال قبل از ظهور اسلام و پیغمبربوده است ؟
پس چرا قرآن او را به عنوان مسلم معرفى کرده است ؟

 

 

سئوال : چـگـونـه است که خدا فرموده است که مرا بخوانید شما را اجابت مى کنم , اما حتى دعاى ابراهیم خلیل (ع ) را نیز اجابت نکرد : 000 و اجنبنى و بنى ان نعبد الاصنام ( ابراهیم / 35 ) . زیرا قریش از فرزندان آن حضرت بودند و بسیارى از آنان بت مى پرستیدند .

 

 

سئوال : چـگونه یک فرد بت پرست و بت ساز ( آزر ) مى تواند پدر یک پیامبر اولواالعزم ( ابراهیم ) بوده باشد آیا وراثت در روحیات انسان اثر نامطلوبى در فرزند نخواهدگذارد ؟

 

 

سئوال : در قـرآن آمـده کـه ابـراهـیم به ستاره آسمان اشاره کرد و گفت این خداى من است چگونه این سخن را گفت در حالى که پیامبر باید موحد و یکتاپرست باشد ؟

 

 

سئوال : چگونه ابراهیم از غروب آفتاب و ماه و ستارگان بر نفى ربوبیت آنها استدلال کرد ؟

 

 

سئوال : چـگونه ابراهیم به عمویش آزر وعده استغفار داد و طبق آیات قرآن مجید به این وعده وفا کرد , با ایـنـکـه آزر هرگز ایمان نیاورد و در صف مشرکان و بت پرستان بود واستغفار براى چنین کسانى ممنوع است ؟

 

 

سئوال : هـنگامى که به ابراهیم گفتند : آیا تو بتها را شکسته اى گفت : این کار را بت بزرگ کرده ; چگونه ابراهیم این سخن را گفت با آنکه پیامبر است و معصوم و نباید دروغ بگوید ؟

 

 

سئوال : قـرآن مى گوید : وقتى فرشتگان بشارت تولد فرزند براى ابراهیم آوردند گفتند مااهل این شهر را هـلاک خـواهـیم کرد و در این هنگام اشاره به شهر قوم لوط کردند ;وقتى ابراهیم این سخن را شنید نگران لوط شد و گفت در این آبادى لوط است مگرابراهیم احتمال مى داد که عذاب الهى دامـن لـوط را هم بگیرد که در برابر فرشتگان از وضع لوط اظهار نگرانى کرد و آنها به او اطمینان دادند که لوط نجات مى یابد ؟

 

 

سئوال : در قـرآن خـداونـد خطاب به پیامبر اسلام مى گوید : گویا ابلاغ بعضى از آیاتى را که بر تو وحى مـى شود ترک مى کنى ! چگونه پیامبر (ص ) ممکن است ابلاغ آیات الهى راتاخیر اندازد و یا اصولا از ابـلاغ آنـهـا خـوددارى کـند , با اینکه پیامبر معصوم است و هیچ گونه گناه و خطائى از او سر نمى زند ؟

 

 

سئوال : اگـر پـیـامبر اکرم (ص ) معصوم بوده اند , پس چه معنا دارد که خداوند مى فرماید اگرآنچه به تو گفته ایم که براى مردم بیان کنى , بیان نکنى گویى رسالت را انجام نداده اى ؟

 

 

سئوال : اگر امر به ملائکه ارشادى بوده است پس چرا ابلیس به دلیل سرپیچى از آن , رانده ولعنت شد ؟

 

 

سئوال : در قرآن تصریح شده است که ابلیس از جن بوده است کان من الجن ( کهف / 50 ) . در این صورت چگونه مخاطب امر به سجده بر آدم (ع ) واقع شده است . زیرا مخاطب این امر ملائکه بوده اند .

 

 

سئوال : خداوند که مى دانست ابلیس انسان ها را گمراه مى کند , چرا او را خلق کرد ؟

 

 

سئوال : چرا خداوند وقتى ابلیس بر آدم سجده نکرد , او را نابود نساخت تا فرزندان آدم نیز از دست او راحت شوند ؟

 

 

سئوال : چرا خداوند تا روز بعث به ابلیس مهلت داد تا انسان را گمراه کند ؟

 

 

سئوال : چرا خداوند اسرار خلقت آدم و فرزندانش را از ابلیس کتمان نکرد تا ابلیس به آنهاحسادت نورزد و در گمراهى آنان تلاش نکند ؟

 

سئوال : ابلیس از نظر قرآن چگونه موجودى است ؟

 

سئوال : شیطان با ابلیس چه تفاوتى دارد ؟

 

سئوال : انگیزه و مخالفت ابلیس براى سجده بر آدم چه بود مگر او از فرشتگان مطیع نبود ؟

 

سئوال : ما کارى به سنت نبوى نداریم زیرا خیلى از موارد آن مورد اختلاف است و ما را کتاب خدا بس است و کـتاب خدا مى گوید : در کارهایتان با یکدیگر مشورت کنید و از طرف دیگر شنیده ایم : ابوبکر خلیفه خود را تعیین کرد و او را بر مسلمانان مسلطنمود بى آنکه آن را به مشورت بگذارد . آیا این تناقض نیست ؟

 

سئوال : آیا امام على با وضعیت موجود موافقت کرد و با آنان بیعت نمود ؟

 

سئوال : بـخـارى و مـسـلـم آورده اند که فدک از اموال رسول اکرم (ص ) بود و حضرت زهرا (س )خواهان میراث پدرشان بودند و ابوبکر کارى جز آنچه از پیامبر شنیده بود نکرد . وى از پیامبر شنیده بود : پیامبر میراث باقى نمى گذارند پس غصب فدک بىمورداست .

 

 

پرسشهای سنتی رایج ۱

سئوال : چـرا قـرآن در مـورد صفات دوزخیان در آیه 10 سوره اسراء تنها روى عدم ایمان به آخرت تکیه کرده و سخن از اعمالشان نیست ؟

 

سئوال : چرا ما نمى توانیم شناخت دقیق و کاملى از عالم , آخرت داشته باشیم ؟

 

سئوال : دو نمونه از کژاندیشى درباره آخرت را بیان و نقادى کنید ؟

 

سئوال : از چه راهى مى توانیم به ویژگیهاى عالم آخرت , پى ببریم ؟

 

سئوال : ویژگیهاى عالم آخرت را از دیدگاه عقل , شرح دهید ؟

 

سئوال : وجوه تفاوت بین دنیا و آخرت را بیان کنید ؟

 

سئوال : چرا عدم ایمان به آخرت , موجب عذاب ابدى مى شود ؟

 

سئوال : انکار رابطه دنیا و آخرت , چه اشکال دارد ؟

 

سئوال : معناى مزرعه بودن دنیا براى آخرت را توضیح دهید ؟

 

سئوال : چه نسبتى بین نعمتهاى دنیا و عذاب آخرت وجود دارد ؟

 

سئوال : میان چه امورى از دنیا و شقاوت آخرت , رابطه حقیقى وجود دارد ؟

 

سئوال : چـگـونه ممکن است امر جاویدانى که ابتداى آن روز قیامت است که در آن آسمان و زمین از میان مى روند , به بقاى آسمان و زمین مقید شود ؟

 

سئوال : آیـا بـه مـقـتـضاى آیه کل شى ء هالک الا وجهه مى توان گفت بهشت و جهنم و عرش نیزنابود خواهند شد ؟

 

سئوال : حـضـرت آدم با آنکه پیامبر بود چطور مرتکب گناه شد , و از درختى که خدا خوردن ازآن را نهى کرده بود خورد ؟

 

سئوال : از اوصاف جنت این است که در آن هیچ لغو و بیهوده و وسوسه اى وجود ندارد . پس چگونه شیطان آدم و حوا را وسوسه کرد و آدم و حوا را فریب داد ؟

 

سئوال : انگیزه و مخالفت ابلیس براى سجده بر آدم چه بود مگر او از فرشتگان مطیع نبود ؟

 

سئوال : اگر نسل انسان به آدم و حوا برگردد لازم مى آید که فرزندان ایشان با هم ازدواج کرده باشند . ازدواج مـیـان خـواهـر و برادر در آن زمان , حتى اگر حرمت شرعى نداشته , مخالف فطرت بوده است . از سـوى دیـگـر حـضـرت آدم پیامبر بوده اند و خداوندهم مى فرماید فطرت اللّه التى فطر الناس جمیعا . پس باید گفت که نسل انسان به آدم و حوا تنها برنمى گردد

 

 

سئوال : در قـرآن همواره آمده است که هر کس وارد بهشت شود هرگز از آن خارج نمى شود , پس چگونه است که هم آدم و حوا و هم ابلیس از آن رانده شدند ؟

 

سئوال : قرآن بطور آشکار مى گوید خداوند به شیطان اعلام کرد راهى بر بندگان حقیقى من ندارى , در صورتى که شیطان بر حضرت آدم راه یافت و او را فریب داد ! با این که آن حضرت علاوه بر این که از بندگان واقعى خدا بود , یکى از برگزیدگان خدا نیز به شمار مى رود .

 

سئوال : در آیه 1 سوره نساء مى خوانیم : و بث منهما رجالا کثیرا و نساء خداوند از آدم و همسرش مردان و زنـان فـراوانـى بـه وجـود آورد لازمه این سخن آن است که فرزندان آدم ( برادر و خواهر ) با هم ازدواج کرده باشند !

 

سئوال : ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است ؟

 

سئوال : در جریان خلقت آدم , ملائکه چرا گفتند که انسان در زمین فساد و خونریزى خواهدکرد . آیا این کلام آنها به عنوان اعتراض نبود ؟

 

سئوال : بـر اسـاس عـقـایـد شیعى همه انبیاء علیهم السلام داراى عصمت بوده اند , در حالیکه حضرت آدم علیه السلام از امر خداوند سر پیچید و همین امر سبب شد خداوند او را ازجنت اخراج کند . هـمـچـنـیـن حـضرت آدم علیه السلام و حواء به ظلم خود اعتراف کرده ازخداوند طلب بخشش نمودند .

 

سئوال : در حـالـیـکـه آدم و حوا توبه کردند و توبه آنها نیز مورد قبول حضرت حق قرار گرفت پس چرا به جنت برنگشتند ؟

 

سئوال : از اوصاف جنت این است که در آن هیچ لغو و بیهوده و وسوسه اى وجود ندارد . پس چگونه شیطان آدم و حوا را وسوسه کرد و آدم و حوا را فریب داد ؟

 

سئوال : اینکه در قرآن آمده خداوند همه حقایق و اسرار عالم هستى را به حضرت آدم تعلیم داد مقصود چه امورى است ؟

 

سئوال : اگر سجده به معناى پرستش است و مخصوص خدا چرا فرشتگان بر آدم سجده کردند ؟

سئوال : بهشت آدم کدام بهشت بود ؟

سئوال : با آنکه قرآن براى حضرت آدم مقام والایى بیان مى کند چگونه مرتکب گناه شد ؟

سئوال : ( کلمات ) و سخنانى را که خدا براى توبه به آدم تعلیم داد چه سخنانى بوده است ؟

سئوال : آیا دلیل عقلى بر پیامبر بودن نخستین انسان , مى توان اقامه کرد ؟

سئوال : عـصـیان و نسیانى که در قرآن به حضرت آدم (ع ) نسبت داده شده است ( و عصى آدم ربه فغوى ( طه / 121 ) و لقد عهدنا الى آدم من قبل فنسى و لم نجد له عزما ( طه /115 ) چگونه با عصمت وى ناسازگار است ؟

سئوال : اگر همه انسان ها اعم از زن و مرد از فرزندان حضرت آدم و حوا هستند , اولین ازدواج یا ازدواج ها بعد از ازدواج آن دو چگونه بوده است ؟

سئوال : آیا امر به سجده ملائکه خاص حضرت آدم علیه السلام بوده است ؟

سئوال : اگر امر به ملائکه ارشادى بوده است پس چرا ابلیس به دلیل سرپیچى از آن , رانده ولعنت شد ؟

سئوال : در قـرآن آمـده اسـت کـه هـر کس از یاد خدا روى گرداند , معیشت تنگى خواهد داشت : و من اعرض عن ذکرى فان له معیشه ضنکا ( طه / 124 ) . در حالیکه اکثر کسانى که به خدا توجهى ندارند وضع زندگى خوبى دارند ؟

سئوال : اینکه قرآن مى گوید : الا بذکر اللّه تطمئن القلوب یاد خدا آرامبخش دلهاست چگونه دل با یاد خدا آرام مى گیرد ؟

سئوال : معناى سکینه در قرآن کریم چیست ؟

سئوال : مراد از سکینه قلب چیست ؟

سئوال : اگر حضرت ابراهیم علیه السلام معصوم است و ایمان کامل به خداوند دارد , پس چرامى گوید که مى خواهم قلبم مطمئن شود . آیا عدم اطمینان همان شک نیست ؟

سئوال : معروف است که حضرت سکینه دختر امام حسین علیه السلام شعر مى گفتند و در بین شعرامرتبه و درجه اى عالى داشته اند و در مجالسى که ایشان ترتیب مى داد شعرا شرکت و ازبیانات و اشعار او استفاده مى کردند ؟
آیا این امر صحیح است یا نه ؟

سئوال : بدون شک تقاضاى مرگ از خدا کار درستى نیست پس چرا مریم تقاضاى مرگ از خدا کرد ؟

سئوال : چرا خدا از ظلم و ستمها جلوگیرى نمى کند ؟

سئوال : مسلمانى بزور شمشیر و طمع در غنائم پیش رفت و مسلمانان صدر اسلام ایمان نداشتندو پیغمبر را به پیغمبرى نمى شناختند .

سئوال : اگـر نـظـام اجتماعى اسلام چنانکه ادعا شده کامل و جامع باشد و همه جهات لازم براى سعادت انـسـان را در نـظر گرفته باشد و آزادى عقیده را نیز منتفى بداند ,لازمه اش این است که جامعه دچار رکود و خمودى شده , از رشد و کمال باز ماند . زیرا رشد و کمال نیازمند نشاط علمى و نظرى و وجود افکار و آراى مخالف است . علم همواره از طریق مخالفت ها پیشرفت نموده است .

سئوال : طبق آیه 55 سوره آل عمران , یهود و نصارى تا دامنه قیامت در جهان خواهند بود وهمواره این دو مذهب به زندگى خود ادامه خواهند داد با اینکه در اخبار و روایات مربوط به ظهور حضرت مهدى (عج ) مى خوانیم که او همه ادیان را زیر نفوذ خوددرمى آورد ؟

سئوال : آیا امر به معروف و نهى از منکر موجب سلب آزادى است ؟

 

سئوال : از افتخارات انسان این است که دستگاه آفرینش او را آزاد آفریده و دست او را درانتخاب راه و شیوه زندگى , کاملا باز گذارده است . بـا در نـظـر گـرفـتـن چنین اصلى ,چگونه اسلام دستور مى دهد که افراد با ایمان همدیگر را به کـارهـاى نـیـک دعوت کنند واز کارهاى بد باز بدارند ؟

 

سئوال : معروف است که بشر مختار و آزاد آفریده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگى آینده خود مى باشد . از طرف دیگر قانون وراثت که از اصول علمى مسلم جهان ما است , به ما مى گوید که فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهرى پدران و مادران هستند , بلکه صفات درونى و روحیات خوب و بد آنان را نیز به ارث مى برند , و صفات و روحیات موروثى درسرنوشت آنان کاملا موثر است . چگونه مى توان انسان را در تعیین سرنوشت خود آزاد دانست ؟

 

سئوال : آیا آزادى مستلزم وحدت ادیان نیست ؟

 

معناى آزادى در اسلام چیست ؟

 

سئوال : نظر اسلام درباره آزادى عقیده چیست ؟

 

سئوال : نظر اسلام درباره آزادى انسان چیست ؟

 

سئوال : چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادى آنان نداسته است ؟

 

سئوال : اسلام مى گوید : پیروان هر دین و آیینى حق حیات دارند و بطور آزاد مى تواند خود رامعرفى کند پس چرا از پیروان دیگر مالیات و جزیه دریافت مى کند ؟

 

سئوال : از نظر قانون آفرینش و حکم عقل و دعوت انبیاء , هر کسى در کسب سعادت و خوشبختى و عزت و ذلـت و تلاش و کوشش براى کسب روزى خویش مختار و آزاد است پس چگونه درقرآن همه اینها به خداوند نسبت داده شده ؟

 

سئوال : این همه محدودیتها و قید و بندهاى قانونى که اسلام براى مسائل جنسى بیان نموده براى چیست ؟

 

 

سئوال : مـى دانـیـم آزمایش براى این است که اشخاص یا چیزهاى مبهم و ناشناخته را بشناسیم واز میزان جهل و نادانى خود بکاهیم خوب خداوندى که با علم بى پایانش از اسرار همه چیز و همه کس آگاه است چرا امتحان مى کند مگر چیزى بر او مخفى است ؟

 

 

سئوال : اگر آزمایش الهى براى پرورش است انبیاء که انسانهاى کامل هستند چرا آزمایش مى شوند ؟

 

 

سئوال : بهترین راه براى موفقیت در آزمایش هاى الهى چه چیزى است ؟

 

 

سئوال : در آیـه 8 سـوره احزاب مى خوانیم : لیسئل الصادقین عن صدقهم هدف این است که خداوند از صـدق راسـتـگـویان پرسش مى کند منظور از صادقین چه کسانى هستند و این سوال چه سوالى است ؟

 

 

سئوال : خـداونـد در قرآن مجید مى فرماید : آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما رابیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل مى کنید . (1) در ایـنـجـا سوال پیش مى آید :تنها کسى نیاز به امتحان دارد که از وضع و سرانجام کار آگاه نـبـاشـد ; خداوندى که آشکار و پنهان براى او یکسان است و چیزى در آسمان و زمین بر او مخفى نیست چه نیازى به امتحان بندگان خود دارد ؟

 

 

سئوال : پـیـغـمبر اسلام مى گوید : به آیینى مبعوث شده ام که عمل به آن براى همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شریعت و آیین خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پیشین نبوده ؟

 

 

سئوال : در آیـه 144 سـوره بـقـره خـطـاب به پیامبر (ص ) مى گوید : ( نگاههاى انتظار آمیز تو رابه سوى آسـمـان ( بـراى تـعـیـیـن قبله نهایى ) مى بینیم ) , مگر خداوند در آسمان مکانى دارد که پیامبر درخواست خود را به این صورت بیان مى کند ؟

 

 

سئوال : در قرآن اشاره به آسمانها و زمینهاى هفتگانه شده منظور چیست ؟

 

 

سئوال : وضع آسمان را به هنگام رستاخیز توضیح دهید ؟

 

 

سئوال : هفت آسمان و هفت زمین چیست ؟

 

 

سئوال : منظور از [ سماوات سبع ] ( آسمانهاى هفتگانه ) در قرآن چیست ؟

 

 

سئوال : بـرخـى از داسـتـان هاى تاریخى قرآن با آنچه در کتب تاریخى یا کتاب هاى آسمانى مانندتورات و انجیل آمده است تفاوت دارد . این تفاوت چگونه قابل تبیین است ؟

 

 

سئوال : وضع کتابهاى انبیاء پیشین را شرح دهید ؟

 

 

سئوال : شـهب پیش از اسلام بود با آنکه از آیه قرآن معلوم مى شود که در عهد پیغمبر صلى اللّه علیه و آله و سلم تازه ظهور کرد براى راندن شیاطین و ابطال کهانت ؟

 

 

سئوال : شهب چه ارتباط با کهانت و منع شنیدن صوت از اهل آسمان دارد ؟

 

 

سئوال : شرایع الهى از نظر قرآن کدام اند , اولین شریعت الهى چیست ؟

 

 

سئوال : هـرگاه اسلام ناسخ دینهاى دیگر است , چرا در برخى از آیات قرآن , هر یک از افرادو ملل جهان را اعـم از مـسـلـمان و یهودى و مسیحى و 000 در صورتى که به خدا ایمان داشته باشد و عمل نیک انـجـام دهد , اهل نجات مى داند و مى گوید : براى چنین افرادى در روز رستاخیز ترس و اندوهى وجود ندارد , آیا مفاد این نوع آیات این نیست که همه ملل جهان حتى پس از طلوع اسلام با شرایط یاد شده , اهل نجات مى باشند و هنوزهم شرایع آنها به قوت خود باقى است و از درجه اعتبار ساقط نشده اند ؟

 

 

سئوال : در سـوره مـومنون پس از نقل سیر بوجود آمدن انسان مى گوید : فتبارک اللّه احسن الخالقین پس بزرگ و پر برکت است خدایى که بهترین آفرینندگان است مگر غیر ازخدا آفریدگار دیگرى وجود دارد ؟

 

 

سئوال : خـداونـد در سـوره مـومنون , آیه 14 , مى فرماید : فتبارک اللّه احسن الخالقین پس بزرگ است خدایى که بهترین آفرینندگان است . آیـا غـیـر از خـداوند یکتا خالق و آفریدگار دیگرى وجود دارد که مى فرماید : احسن الخالقین بهترین آفرینندگان ؟

 

سئوال : هدف از آفرینش انسان در این جهان را توضیح دهید ؟

 

سئوال : مـتـدیـنـیـن مـى گـویند از اول آفرینش تاکنون هفت یا هشتهزار سال است با آنکه علماى امروز فـرنـگـسـتـان از طبقات الارض و قرائن دیگر چنان دانسته اند که میلیونها سال براین کره زمین گذشته است ; و جمع بین این دو چگونه مى شود ؟

 

سئوال : خداوند که مى دانست ابلیس انسان ها را گمراه مى کند , چرا او را خلق کرد ؟

 

 

سئوال : چرا خداوند وقتى ابلیس بر آدم سجده نکرد , او را نابود نساخت تا فرزندان آدم نیز از دست او راحت شوند ؟

 

 

سئوال : چرا خداوند تا روز بعث به ابلیس مهلت داد تا انسان را گمراه کند ؟

 

 

سئوال : چرا خداوند اسرار خلقت آدم و فرزندانش را از ابلیس کتمان نکرد تا ابلیس به آنهاحسادت نورزد و در گمراهى آنان تلاش نکند ؟

 

 

سئوال : فائده خلق انسان هاى کافر چیست در حالیکه خداوند مى داند که این انسان ها کفرخواهند ورزید و به جهنم خواهند رفت ؟

 

 

سئوال : آیا خداوند از خلقت جهان و مخلوقات غرض دارد ؟

 

 

سئوال : هدف خداوند از خلق زمین و آسمان و مسخر ساختن آنها براى انسان هدایت انسان است .
در حالیکه همه انسانها ایمان نمى آورند .

 

 

سئوال : اگـر مراد از خلقت در آیه 56 سوره ذاریات عبادت باشد , لازم مى آید که خداوند به غرض خود از خلقت نائل نشده باشد .
زیرا بسیارى از انسان ها و جنیان به خدا کفرورزیده و مى ورزند ؟

 

 

سئوال : قـرآن مـى گـویـد : خـداونـد آدم و نـوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برترى داد این گـزینش اگر به این معنى باشد که خداوند آفرینش آنها را از آغاز ,آفرینش ممتازى قرار داده این امتیاز ذاتى یک نوع تبعیض است .

 

 

سئوال : در قرآن کریم آمده است که خداوند خالق هر پدیده و موجود است .

 

 

سئوال : اینکه به خداوند گفته مى شود ( بدیع ) معنایش این مى شود که خداوند , آسمانها وزمین را بدون هیچ ماده و نمونه قبلى بوجود آورده است .

 

 

سئوال : نشانه هاى هدفمندى پدیده ها را شرح دهید ؟

 

 

سئوال : چرا نمى توان براى آفریدن , مصداق عینى زائد بر ذوات مخلوقات در نظر گرفت ؟

 

 

سئوال : مفهوم مصلحت چگونه بدست مى آید ؟

 

 

سئوال : به چه معنى مى توان مصلحت و خیر و کمال مخلوقات را هدف آفرنیش بشمار آورد ؟

 

 

 

 

 

 

شبهات به زبان عربی

 

شبهات فی الفکر الإسلامی

التحدی القائل أن الغرب لم ینهض إلا بعد أن تخلص من سلطان الدین على العقول

التحدی القائل بفصل الدین عن الدولة واتهام الإسلام بالنظام الثیوقراطی

التحدی القائل أن الإسلام أصبح شیئاً من الماضی، ولا یصلح للزمن الحاضر.

التحدی الموجه إلى موقف الإسلام من موضوع المرأة وتعدد الزوجات.

التحدی الذی یتهم الإِسلام بتأیید نظام العبودیة والجواری أو أنه کان نظاماً إقطاعیاً

التحدی الذی یقول إن أحکام الإِسلام فی الحدود تمتاز بالقسوة والهمجیة

التحدی الذی یتهم الإِسلام بالرأسمالیة لسماحه بالملکیة الفردیة وحریة التجارة

التحدی الذی یتهم الإِسلام بالتنکر للوطنیة والقومیة بسبب نظرته العالمیة.

التحدی الذی یتهم الإِسلام بالدکتاتوریة ورفض الدیمقراطیة.

التحدی الموجه إلى اللغة العربیة

شبهات فی مصطلح الحدیث

أولاً: تدوین الحدیث وأثره فی الفقه

ثانیاً: التدوین وأثره فی صحة الحدیث

ثالثاً: المصطلح بین الشکل وبین المضمون

رابعاً: منهج المحدثین فی حقل تطبیقه



حقائق الإسلام فى مواجهة شبهات المشککین
  1   مقدمة
  2   حقائق حول القرآن الکریم
  3   حقائق حول الرسول صلى الله علیه وسلم
  4   حقائق حول السنة النبویة
  5   حقائق حول الإسلام
  6   حقائق حول الآیات القرآنیة
  7   حقائق حول الأنبیاء والرسل والأعلام
  8   حقائق حول التحلیل
  9   حقائق حول الحدود
  10   النموذج الإسلامى لتحریر المرأة
  11   حقائق حول الشریعة

     
  
     شبهات داروین

       شبهات حجاب  

    الحجاب وعادة کشف الوجه فی بعض البلاد الإسلامیة 

    الحجاب وسیرة المسلمات، والعرب وستر الوجه قدیماً

     السیدة زینب(ع) والحجاب 1

     السیدة زینب(ع) والحجاب 2

    السیدة الزهراء(ع) والحجاب

    الحجاب والعرف

   أقوال العلماء المفسرین حول آیة ( إلا ما ظهر منها )

السید الشیرازی  - الشیخ الطبرسی - المولى الفیض الکاشانی - الشیخ نور الدین بن مرتضى الکاشانی

الشیخ المشهدی - المولى محمد بن علی الأنصاری - السید عبد الله شبَّر -   سلطان محمد الجنابنذی

    السید محمد حسین الطباطبائی - الشیخ محمد السبزواری - الشیخ محمد جواد مغنیة

الشیخ محمد أمین زین الدین - السید محمد تقی المدرسی

    ( ولیضربن بخمرهن على جیوبهن )

    شیخ الطائفة الطوسی - السید الشیرازی - الشیخ المقداد السیوری - الشیخ محمد أمین زین الدین  

ستر الوجه وإحرام المرأة فی الحج و العمرة وأقوال الفقهاء

  السید محسن الحکیم - السید أبو القاسم الخوئی - الشیخ جواد التبریزی - السید محمد الروحانی

الشیخ علی الغروی - السید محمد الکلبایکانی - السید محمد الشیرازی -السید السیستانی

       الشیخ محمد اسحاق الفیاض - لشیخ حسن الأحقاقی

 الفرق بین الحجاب والتغطیة والستر    

أقوال العلماء واستفتاءتهم حول ستر الوجه 

  أقسام الإحتیاطات

  شروط کشف الوجه عند مَن یجیزه

  خلاصة الأمر من هذا البحث

  ملحق خاص عن الحجاب والعلم الحدیث

  المصادر والمراجع