پرسشهای سنتی رایج ۱

سئوال : چـرا قـرآن در مـورد صفات دوزخیان در آیه 10 سوره اسراء تنها روى عدم ایمان به آخرت تکیه کرده و سخن از اعمالشان نیست ؟

 

سئوال : چرا ما نمى توانیم شناخت دقیق و کاملى از عالم , آخرت داشته باشیم ؟

 

سئوال : دو نمونه از کژاندیشى درباره آخرت را بیان و نقادى کنید ؟

 

سئوال : از چه راهى مى توانیم به ویژگیهاى عالم آخرت , پى ببریم ؟

 

سئوال : ویژگیهاى عالم آخرت را از دیدگاه عقل , شرح دهید ؟

 

سئوال : وجوه تفاوت بین دنیا و آخرت را بیان کنید ؟

 

سئوال : چرا عدم ایمان به آخرت , موجب عذاب ابدى مى شود ؟

 

سئوال : انکار رابطه دنیا و آخرت , چه اشکال دارد ؟

 

سئوال : معناى مزرعه بودن دنیا براى آخرت را توضیح دهید ؟

 

سئوال : چه نسبتى بین نعمتهاى دنیا و عذاب آخرت وجود دارد ؟

 

سئوال : میان چه امورى از دنیا و شقاوت آخرت , رابطه حقیقى وجود دارد ؟

 

سئوال : چـگـونه ممکن است امر جاویدانى که ابتداى آن روز قیامت است که در آن آسمان و زمین از میان مى روند , به بقاى آسمان و زمین مقید شود ؟

 

سئوال : آیـا بـه مـقـتـضاى آیه کل شى ء هالک الا وجهه مى توان گفت بهشت و جهنم و عرش نیزنابود خواهند شد ؟

 

سئوال : حـضـرت آدم با آنکه پیامبر بود چطور مرتکب گناه شد , و از درختى که خدا خوردن ازآن را نهى کرده بود خورد ؟

 

سئوال : از اوصاف جنت این است که در آن هیچ لغو و بیهوده و وسوسه اى وجود ندارد . پس چگونه شیطان آدم و حوا را وسوسه کرد و آدم و حوا را فریب داد ؟

 

سئوال : انگیزه و مخالفت ابلیس براى سجده بر آدم چه بود مگر او از فرشتگان مطیع نبود ؟

 

سئوال : اگر نسل انسان به آدم و حوا برگردد لازم مى آید که فرزندان ایشان با هم ازدواج کرده باشند . ازدواج مـیـان خـواهـر و برادر در آن زمان , حتى اگر حرمت شرعى نداشته , مخالف فطرت بوده است . از سـوى دیـگـر حـضـرت آدم پیامبر بوده اند و خداوندهم مى فرماید فطرت اللّه التى فطر الناس جمیعا . پس باید گفت که نسل انسان به آدم و حوا تنها برنمى گردد

 

 

سئوال : در قـرآن همواره آمده است که هر کس وارد بهشت شود هرگز از آن خارج نمى شود , پس چگونه است که هم آدم و حوا و هم ابلیس از آن رانده شدند ؟

 

سئوال : قرآن بطور آشکار مى گوید خداوند به شیطان اعلام کرد راهى بر بندگان حقیقى من ندارى , در صورتى که شیطان بر حضرت آدم راه یافت و او را فریب داد ! با این که آن حضرت علاوه بر این که از بندگان واقعى خدا بود , یکى از برگزیدگان خدا نیز به شمار مى رود .

 

سئوال : در آیه 1 سوره نساء مى خوانیم : و بث منهما رجالا کثیرا و نساء خداوند از آدم و همسرش مردان و زنـان فـراوانـى بـه وجـود آورد لازمه این سخن آن است که فرزندان آدم ( برادر و خواهر ) با هم ازدواج کرده باشند !

 

سئوال : ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است ؟

 

سئوال : در جریان خلقت آدم , ملائکه چرا گفتند که انسان در زمین فساد و خونریزى خواهدکرد . آیا این کلام آنها به عنوان اعتراض نبود ؟

 

سئوال : بـر اسـاس عـقـایـد شیعى همه انبیاء علیهم السلام داراى عصمت بوده اند , در حالیکه حضرت آدم علیه السلام از امر خداوند سر پیچید و همین امر سبب شد خداوند او را ازجنت اخراج کند . هـمـچـنـیـن حـضرت آدم علیه السلام و حواء به ظلم خود اعتراف کرده ازخداوند طلب بخشش نمودند .

 

سئوال : در حـالـیـکـه آدم و حوا توبه کردند و توبه آنها نیز مورد قبول حضرت حق قرار گرفت پس چرا به جنت برنگشتند ؟

 

سئوال : از اوصاف جنت این است که در آن هیچ لغو و بیهوده و وسوسه اى وجود ندارد . پس چگونه شیطان آدم و حوا را وسوسه کرد و آدم و حوا را فریب داد ؟

 

سئوال : اینکه در قرآن آمده خداوند همه حقایق و اسرار عالم هستى را به حضرت آدم تعلیم داد مقصود چه امورى است ؟

 

سئوال : اگر سجده به معناى پرستش است و مخصوص خدا چرا فرشتگان بر آدم سجده کردند ؟

سئوال : بهشت آدم کدام بهشت بود ؟

سئوال : با آنکه قرآن براى حضرت آدم مقام والایى بیان مى کند چگونه مرتکب گناه شد ؟

سئوال : ( کلمات ) و سخنانى را که خدا براى توبه به آدم تعلیم داد چه سخنانى بوده است ؟

سئوال : آیا دلیل عقلى بر پیامبر بودن نخستین انسان , مى توان اقامه کرد ؟

سئوال : عـصـیان و نسیانى که در قرآن به حضرت آدم (ع ) نسبت داده شده است ( و عصى آدم ربه فغوى ( طه / 121 ) و لقد عهدنا الى آدم من قبل فنسى و لم نجد له عزما ( طه /115 ) چگونه با عصمت وى ناسازگار است ؟

سئوال : اگر همه انسان ها اعم از زن و مرد از فرزندان حضرت آدم و حوا هستند , اولین ازدواج یا ازدواج ها بعد از ازدواج آن دو چگونه بوده است ؟

سئوال : آیا امر به سجده ملائکه خاص حضرت آدم علیه السلام بوده است ؟

سئوال : اگر امر به ملائکه ارشادى بوده است پس چرا ابلیس به دلیل سرپیچى از آن , رانده ولعنت شد ؟

سئوال : در قـرآن آمـده اسـت کـه هـر کس از یاد خدا روى گرداند , معیشت تنگى خواهد داشت : و من اعرض عن ذکرى فان له معیشه ضنکا ( طه / 124 ) . در حالیکه اکثر کسانى که به خدا توجهى ندارند وضع زندگى خوبى دارند ؟

سئوال : اینکه قرآن مى گوید : الا بذکر اللّه تطمئن القلوب یاد خدا آرامبخش دلهاست چگونه دل با یاد خدا آرام مى گیرد ؟

سئوال : معناى سکینه در قرآن کریم چیست ؟

سئوال : مراد از سکینه قلب چیست ؟

سئوال : اگر حضرت ابراهیم علیه السلام معصوم است و ایمان کامل به خداوند دارد , پس چرامى گوید که مى خواهم قلبم مطمئن شود . آیا عدم اطمینان همان شک نیست ؟

سئوال : معروف است که حضرت سکینه دختر امام حسین علیه السلام شعر مى گفتند و در بین شعرامرتبه و درجه اى عالى داشته اند و در مجالسى که ایشان ترتیب مى داد شعرا شرکت و ازبیانات و اشعار او استفاده مى کردند ؟
آیا این امر صحیح است یا نه ؟

سئوال : بدون شک تقاضاى مرگ از خدا کار درستى نیست پس چرا مریم تقاضاى مرگ از خدا کرد ؟

سئوال : چرا خدا از ظلم و ستمها جلوگیرى نمى کند ؟

سئوال : مسلمانى بزور شمشیر و طمع در غنائم پیش رفت و مسلمانان صدر اسلام ایمان نداشتندو پیغمبر را به پیغمبرى نمى شناختند .

سئوال : اگـر نـظـام اجتماعى اسلام چنانکه ادعا شده کامل و جامع باشد و همه جهات لازم براى سعادت انـسـان را در نـظر گرفته باشد و آزادى عقیده را نیز منتفى بداند ,لازمه اش این است که جامعه دچار رکود و خمودى شده , از رشد و کمال باز ماند . زیرا رشد و کمال نیازمند نشاط علمى و نظرى و وجود افکار و آراى مخالف است . علم همواره از طریق مخالفت ها پیشرفت نموده است .

سئوال : طبق آیه 55 سوره آل عمران , یهود و نصارى تا دامنه قیامت در جهان خواهند بود وهمواره این دو مذهب به زندگى خود ادامه خواهند داد با اینکه در اخبار و روایات مربوط به ظهور حضرت مهدى (عج ) مى خوانیم که او همه ادیان را زیر نفوذ خوددرمى آورد ؟

سئوال : آیا امر به معروف و نهى از منکر موجب سلب آزادى است ؟

 

سئوال : از افتخارات انسان این است که دستگاه آفرینش او را آزاد آفریده و دست او را درانتخاب راه و شیوه زندگى , کاملا باز گذارده است . بـا در نـظـر گـرفـتـن چنین اصلى ,چگونه اسلام دستور مى دهد که افراد با ایمان همدیگر را به کـارهـاى نـیـک دعوت کنند واز کارهاى بد باز بدارند ؟

 

سئوال : معروف است که بشر مختار و آزاد آفریده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگى آینده خود مى باشد . از طرف دیگر قانون وراثت که از اصول علمى مسلم جهان ما است , به ما مى گوید که فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهرى پدران و مادران هستند , بلکه صفات درونى و روحیات خوب و بد آنان را نیز به ارث مى برند , و صفات و روحیات موروثى درسرنوشت آنان کاملا موثر است . چگونه مى توان انسان را در تعیین سرنوشت خود آزاد دانست ؟

 

سئوال : آیا آزادى مستلزم وحدت ادیان نیست ؟

 

معناى آزادى در اسلام چیست ؟

 

سئوال : نظر اسلام درباره آزادى عقیده چیست ؟

 

سئوال : نظر اسلام درباره آزادى انسان چیست ؟

 

سئوال : چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادى آنان نداسته است ؟

 

سئوال : اسلام مى گوید : پیروان هر دین و آیینى حق حیات دارند و بطور آزاد مى تواند خود رامعرفى کند پس چرا از پیروان دیگر مالیات و جزیه دریافت مى کند ؟

 

سئوال : از نظر قانون آفرینش و حکم عقل و دعوت انبیاء , هر کسى در کسب سعادت و خوشبختى و عزت و ذلـت و تلاش و کوشش براى کسب روزى خویش مختار و آزاد است پس چگونه درقرآن همه اینها به خداوند نسبت داده شده ؟

 

سئوال : این همه محدودیتها و قید و بندهاى قانونى که اسلام براى مسائل جنسى بیان نموده براى چیست ؟

 

 

سئوال : مـى دانـیـم آزمایش براى این است که اشخاص یا چیزهاى مبهم و ناشناخته را بشناسیم واز میزان جهل و نادانى خود بکاهیم خوب خداوندى که با علم بى پایانش از اسرار همه چیز و همه کس آگاه است چرا امتحان مى کند مگر چیزى بر او مخفى است ؟

 

 

سئوال : اگر آزمایش الهى براى پرورش است انبیاء که انسانهاى کامل هستند چرا آزمایش مى شوند ؟

 

 

سئوال : بهترین راه براى موفقیت در آزمایش هاى الهى چه چیزى است ؟

 

 

سئوال : در آیـه 8 سـوره احزاب مى خوانیم : لیسئل الصادقین عن صدقهم هدف این است که خداوند از صـدق راسـتـگـویان پرسش مى کند منظور از صادقین چه کسانى هستند و این سوال چه سوالى است ؟

 

 

سئوال : خـداونـد در قرآن مجید مى فرماید : آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما رابیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل مى کنید . (1) در ایـنـجـا سوال پیش مى آید :تنها کسى نیاز به امتحان دارد که از وضع و سرانجام کار آگاه نـبـاشـد ; خداوندى که آشکار و پنهان براى او یکسان است و چیزى در آسمان و زمین بر او مخفى نیست چه نیازى به امتحان بندگان خود دارد ؟

 

 

سئوال : پـیـغـمبر اسلام مى گوید : به آیینى مبعوث شده ام که عمل به آن براى همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شریعت و آیین خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پیشین نبوده ؟

 

 

سئوال : در آیـه 144 سـوره بـقـره خـطـاب به پیامبر (ص ) مى گوید : ( نگاههاى انتظار آمیز تو رابه سوى آسـمـان ( بـراى تـعـیـیـن قبله نهایى ) مى بینیم ) , مگر خداوند در آسمان مکانى دارد که پیامبر درخواست خود را به این صورت بیان مى کند ؟

 

 

سئوال : در قرآن اشاره به آسمانها و زمینهاى هفتگانه شده منظور چیست ؟

 

 

سئوال : وضع آسمان را به هنگام رستاخیز توضیح دهید ؟

 

 

سئوال : هفت آسمان و هفت زمین چیست ؟

 

 

سئوال : منظور از [ سماوات سبع ] ( آسمانهاى هفتگانه ) در قرآن چیست ؟

 

 

سئوال : بـرخـى از داسـتـان هاى تاریخى قرآن با آنچه در کتب تاریخى یا کتاب هاى آسمانى مانندتورات و انجیل آمده است تفاوت دارد . این تفاوت چگونه قابل تبیین است ؟

 

 

سئوال : وضع کتابهاى انبیاء پیشین را شرح دهید ؟

 

 

سئوال : شـهب پیش از اسلام بود با آنکه از آیه قرآن معلوم مى شود که در عهد پیغمبر صلى اللّه علیه و آله و سلم تازه ظهور کرد براى راندن شیاطین و ابطال کهانت ؟

 

 

سئوال : شهب چه ارتباط با کهانت و منع شنیدن صوت از اهل آسمان دارد ؟

 

 

سئوال : شرایع الهى از نظر قرآن کدام اند , اولین شریعت الهى چیست ؟

 

 

سئوال : هـرگاه اسلام ناسخ دینهاى دیگر است , چرا در برخى از آیات قرآن , هر یک از افرادو ملل جهان را اعـم از مـسـلـمان و یهودى و مسیحى و 000 در صورتى که به خدا ایمان داشته باشد و عمل نیک انـجـام دهد , اهل نجات مى داند و مى گوید : براى چنین افرادى در روز رستاخیز ترس و اندوهى وجود ندارد , آیا مفاد این نوع آیات این نیست که همه ملل جهان حتى پس از طلوع اسلام با شرایط یاد شده , اهل نجات مى باشند و هنوزهم شرایع آنها به قوت خود باقى است و از درجه اعتبار ساقط نشده اند ؟

 

 

سئوال : در سـوره مـومنون پس از نقل سیر بوجود آمدن انسان مى گوید : فتبارک اللّه احسن الخالقین پس بزرگ و پر برکت است خدایى که بهترین آفرینندگان است مگر غیر ازخدا آفریدگار دیگرى وجود دارد ؟

 

 

سئوال : خـداونـد در سـوره مـومنون , آیه 14 , مى فرماید : فتبارک اللّه احسن الخالقین پس بزرگ است خدایى که بهترین آفرینندگان است . آیـا غـیـر از خـداوند یکتا خالق و آفریدگار دیگرى وجود دارد که مى فرماید : احسن الخالقین بهترین آفرینندگان ؟

 

سئوال : هدف از آفرینش انسان در این جهان را توضیح دهید ؟

 

سئوال : مـتـدیـنـیـن مـى گـویند از اول آفرینش تاکنون هفت یا هشتهزار سال است با آنکه علماى امروز فـرنـگـسـتـان از طبقات الارض و قرائن دیگر چنان دانسته اند که میلیونها سال براین کره زمین گذشته است ; و جمع بین این دو چگونه مى شود ؟

 

سئوال : خداوند که مى دانست ابلیس انسان ها را گمراه مى کند , چرا او را خلق کرد ؟

 

 

سئوال : چرا خداوند وقتى ابلیس بر آدم سجده نکرد , او را نابود نساخت تا فرزندان آدم نیز از دست او راحت شوند ؟

 

 

سئوال : چرا خداوند تا روز بعث به ابلیس مهلت داد تا انسان را گمراه کند ؟

 

 

سئوال : چرا خداوند اسرار خلقت آدم و فرزندانش را از ابلیس کتمان نکرد تا ابلیس به آنهاحسادت نورزد و در گمراهى آنان تلاش نکند ؟

 

 

سئوال : فائده خلق انسان هاى کافر چیست در حالیکه خداوند مى داند که این انسان ها کفرخواهند ورزید و به جهنم خواهند رفت ؟

 

 

سئوال : آیا خداوند از خلقت جهان و مخلوقات غرض دارد ؟

 

 

سئوال : هدف خداوند از خلق زمین و آسمان و مسخر ساختن آنها براى انسان هدایت انسان است .
در حالیکه همه انسانها ایمان نمى آورند .

 

 

سئوال : اگـر مراد از خلقت در آیه 56 سوره ذاریات عبادت باشد , لازم مى آید که خداوند به غرض خود از خلقت نائل نشده باشد .
زیرا بسیارى از انسان ها و جنیان به خدا کفرورزیده و مى ورزند ؟

 

 

سئوال : قـرآن مـى گـویـد : خـداونـد آدم و نـوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برترى داد این گـزینش اگر به این معنى باشد که خداوند آفرینش آنها را از آغاز ,آفرینش ممتازى قرار داده این امتیاز ذاتى یک نوع تبعیض است .

 

 

سئوال : در قرآن کریم آمده است که خداوند خالق هر پدیده و موجود است .

 

 

سئوال : اینکه به خداوند گفته مى شود ( بدیع ) معنایش این مى شود که خداوند , آسمانها وزمین را بدون هیچ ماده و نمونه قبلى بوجود آورده است .

 

 

سئوال : نشانه هاى هدفمندى پدیده ها را شرح دهید ؟

 

 

سئوال : چرا نمى توان براى آفریدن , مصداق عینى زائد بر ذوات مخلوقات در نظر گرفت ؟

 

 

سئوال : مفهوم مصلحت چگونه بدست مى آید ؟

 

 

سئوال : به چه معنى مى توان مصلحت و خیر و کمال مخلوقات را هدف آفرنیش بشمار آورد ؟