آیت‌الله یوسف صانعی و استفتا در باب زنان

به گزارش ایسنا، http://notes.nematahmadi.com آدرسی است که می‌توانید مجموعه یادداشت‌های نعمت احمدی را در آن مطالعه کنید،وی تحت‌عنوان «نگاهی به نظریات فقهی حضرت آیت‌الله یوسف صانعی در مورد زنان» می‌نویسد:
در پی چاپ مقاله «لزوم تشکیل مجمع حقوقدانان و مجتهدین برای اصلاح قانون مجازات اسلامی» در شماره 12مجله «حافظ»،در صدد برآمدم استفتائاتی از حضرات علمای عظام داشته باشم و تاکنون،چند تن از آیات عظام پاسخ‌های مفصل و قابل توجهی داده‌اند.
اما پاسخ حضرت آیت‌الله‌العظمی یوسف صانعی که مدتها مصادر مهم قضایی داشتند در نوع خود جالب توجه است که علاوه بر فکس متن استفتائیه، اصل پاسخ و به ضمیمه آن ـ با گزینش دفتر معظم له ـ 39 استفتاء از مجموعه استتفائات آن بزرگوار را برای نویسنده مقاله ارسال نموده‌اند. ایشان در هریک از این استفتائات با دیدی جدید به مسائل روز نگاه کرده‌اند. ضمن تشکر از این نظم و ترتیب، در مقاله حاضر، به نمونه‌ای از این استفتائیه‌ها می‌پردازم که حاصل اجتهاد حضرت آیت‌الله صانعی است. به علت مفصل بودن نظریات در مقاله حاضر نظریات فقهی ایشان در مسائل زنان جامعه را بررسی می‌کنم؛
1- عدم شرطیت مرد بودن در مرجعیت دینی ( مجمع، جلد دوم، س 6 )
2- عدم شرطیت مرد بودن در کلیه مناصب حکومتی (مجمع، جلد سوم، س6)
3- عدم شرطیت مرد بودن در قضاوت (مجمع، جلد دوم، س6- مجمع، جلد اول، س1781- مجمع، س 1717)
4- تساوی زن و مرد در قصاص نفس و اطراف و تساوی دیه زن و مرد در دیه نفس و اطراف (مجمع، جلد اول، س 1844و 1842- مجمع، جلد دوم، س 1717)
5- طلاق در دست مرد است لکن اگر زن مهریه خود را ببخشد و تقاضای طلاق نماید بر مرد واجب است او را طلاق دهد.
6- ازدواج موقت مختص به شرایط خاص می باشد و نه به عنوان عدل ازدواج دائم
7- رفع حرمت سقط جنین قبل از چهارماهگی به واسطه حرج و مشقت غیرقابل تحمل مانند بیماری جنین (پزشکی، س206)
علاوه بر نظریات ذکر شده در بالا، نظریات دیگر از آیت‌الله صانعی ـ همانند سن بلوغ دختران که با نبود سایر شرایط 13 سال قمری است یا جواز تلقیح مصنوعی در خارج از رحم و انتقال آن به رحم، که در نوع خود از نظریات قابل توجه است، یا ارث بردن زن از تمام اموال شوهر، در صورت نبودن وارث دیگر، یا ارث بردن زن از همه اموال شوهر از عین منقولات و از قیمت غیرمنقول ـ نشانگر درایت و تیزبینی و شگرف‌ نگری ایشان است. از نظریات دیگری ـ مانند عدم حرمت خروج زن از منزل بدون اجازه شوهر، در مواردی که خلاف شئون مرد یا خلاف حق استمتاع مرد نباشد، و عدم حرمت روشهای جلوگیری (کنترل جمعیت) و عدم حرمت روشهای جلوگیری که منجر به عقیمی دائم گردد برای کسانی که چندین فرزند دارند ـ می‌گذرم.
اینها نظریاتی هستند که راز پویایی فقه شیعه و ماندگاری اجتهاد را در جهان پرمسئله امروز اثبات می‌کند.